Vi må utføre vedlikehold – også under koronautbruddet

Hvorfor fortsetter vi i Elvia å gjennomføre strømutkoblinger nå når mange er helt avhengige av å ha hjemmekontor som følge av koronautbruddet?

Derfor må vi gjøre strømutkoblinger – også under koronautbruddet

For å kunne gjennomføre nødvendig arbeid på strømnettet må vi noen ganger koble ut deler av strømnettet. Hvis vi ikke gjør det kan det på sikt føre til større feil i strømnettet som igjen kan føre til at det blir vanskeligere for oss å rette opp og til strømbrudd.

Vi forstår at dette kan være irriterende for kunder i dagens situasjon hvor mange må ha hjemmekontor. Samtidig er det helt nødvendig. På grunn av den ekstraordinære situasjonen vi i Norge befinner oss i har vi i Elvia gjort tiltak, også når det gjelder planlagte utkoblinger og strømutkoblinger

  • Planlagte utkoblinger som varer over 6 timer og som berører private hjem skal utsettes eller tas på natten

  • Vi bruker aggregater der det er mulig for å redusere utkoblingstiden

  • Vi har bedt våre entreprenører utføre arbeidet under spenning, der det er forsvarlig, for å redusere antall utkoblinger

Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med beredskap som følge av koronaviruset.

Mann som sitter på hjemmekontor og jobber

Planlegging er nøkkelen for å få til hjemmekontor uten strøm

Slik kan du forberede deg på planlagte utkoblinger og hjemmekontor

Som tidligere nevnt forstår vi at det kan være både irriterende og virke veldig dumt å koble ut strømmen i denne perioden og særlig når vi er mange som sitter på hjemmekontor. Her er noen tips til hvordan du kan stille litt mer forberedt:

  • Når vi skal utføre slike planlagte utkoblinger varsles berørte kunder 14-3 dager i forveien, slik at de kan forberede seg best mulig. Vi sender ikke ut påminnelse dagen før, derfor anbefaler vi at du legger dette inne i kalenderen din når du får varselet. For at du skal få varsling er det lurt å sjekke at vi har registrert riktig kontaktinformasjon på Min side.

  • Still forberedt: lad opp PC, mobil og power banks, kok kaffe eller annen varm drikke og fyll opp termosen.

  • Hjemmekontor uten internett er vanskelig å løse, men sjekk muligheten for å skaffe deg en mobil ruter, også kalt "internett i lomma" eller del internett med mobilen. Det kan også være lurt å ikke legge Teams-møter i den strømløse perioden. Bruk tiden til å gjøre oppgaver du kanskje ellers ikke får gjort.

  • Er du hjemme med barna? Planlegge aktiviteter som ikke krever strøm .

Ofte stilte spørsmål og svar

En som utfordring for deg som sitter på hjemmekontor er jo at du trenger strøm for å ha tilgang til internett. Planlegging er nøkkelen her. Vi sender ut varselet 3-14 dager før en planlagt utkobling, men stort sett 3-5 dager før. Vi sender ikke ut varsel dagen før. Derfor anbefaler vi at du legger inn dette i kalenderen din, slik at du ikke glemmer det og kan planlegge de strømløse timene i forkant.

Lad opp alle enheter og ekstra powerbanks i forveien. For å få internetttilgang kan du dele nett med mobilen din eller du kan vurdere å gå til anskaffelse av en mobil ruter, også kalt "wifi i lomma".

Vi forstår at det er utrolig dumt å være uten strøm når du er avhengig av hjemmekontor. Samtidig er vi nødt til å gjøre jobben vår; vedlikeholde og drifte strømnettet. Når vi gjennomfører planlagte utkoblinger er det fordi vi ser at det må gjøres for å for eksempel unngå større feil som potensielt kan føre til større og lengre strømbrudd. Det vil vi unngå.

Vi har gjort noen endringer i hvordan og når vi utfører planlagte utkoblinger under pandemien. Her finner du mer informasjon om planlagte utkoblinger og noen tips til hjemmekontor uten strøm.

Vi må foreta planlagte utkoblinger også under koronapandemien for å sikre at det ikke oppstår større feil og lange strømbrudd. Grunnen til at vi må koble av strømmen er for at våre mannskaper kan jobbe sikkert. Les mer om hvordan vi gjennomfører planlagte utkoblinger under pandemien.

Kunder som blir berørt får informasjon på SMS. SMS-en blir sendt ut 14-3 dager før den planlagte utkoblingen. Vi anbefaler derfor at du legger det inn i din kalender, da vi ikke sender ut påminnelse dagen før eller samme dag. Derfor er det viktig at du logger inn på Min side og dobbeltsjekker at vi har riktig kontaktinformasjon til deg.

Hvis du er avhengig av å ha strøm på grunn av helse eller andre grunner, anbefaler vi at du går til anskaffelse av nødstrøm eller en alternativ strømkilde. Mer informasjon om nødstrøm finner du på denne siden.

Nei, du behøver ikke å bekymre deg for å bli uten strøm. Vi ruster oss med ansatte og er i dialog med myndighetene, slik at vi kan fortsette å levere sikker strøm i kontakten hjemme hos deg.

Vi jobber for at det alltid skal være strøm i kontakten, men noen ganger kan det skje uforutsette hendelser som fører til strømbrudd. Her finner du en sjekkliste og tips til hva du kan gjøre for å være forberedt på strømbrudd hvis det plutselig skulle skje.

Hvis du har avtale med en montør fra Elvia eller en entreprenør vi bruker ber vi deg ta kontakt direkte med montøren dersom du har kontaktinformasjon. Eventuelt kan du kontakte oss, så skal vi hjelpe deg.