Vi jobber med løsninger i Gjerdrum

Skredet på Gjerdrum natt til 30. desember tok med seg mye av Elvias infrastruktur i området. Nå jobber vi med å finne gode løsninger.

For å sikre strømnettet i Gjerdrum etter leirskredet har vi lagt ut 2,2 km med midlertidige høyspentkabler på bakken. Disse kablene sørger for strømforsyning til bolighus og flere store gårder med husdyr. Kablene er godt merket og vi har mannskap som overvåker kablene. 

Dermed sørger vi for at du fortsatt har strøm i kontakten slik at ting ikke fryser eller blir ødelagt, selv om du ikke får flyttet hjem med det første. Det er dessverre fortsatt noen boliger som er uten strøm, men vit at vi jobber med å få koblet strømmen på igjen.

Området på Gjerdrum har siden onsdag 30. desember blitt forsynt fra seks aggregater som mannskap Elvia kjørte ut. De provisoriske kablene ble tatt i bruk natt til søndag og erstatter fem av aggregatene. Høyspentkablene er lagt ut i to områder: Vest for skredområdet (Brådalsveien – Flatbyveien)  og på Klampenborg sør for skredområdet. 

Elvias mannskap overvåker strømnettet på Gjerdrum

Elvias mannskap overvåker de midlertidige strømkablene på Gjerdrum, samtidig som vi jobber med å få på plass gode løsninger.

Er du berørt eller evakuert fra skredområdet?

Vi jobber nå med å finne gode løsninger for de som er evakuert fra skredområdet, både når det kommer til strømtilførsel i området og nettleiefakturaen. Dersom du har spørsmål om nettleiefakturaen eller andre spørsmål kan du ta kontakt med kundeservice kan du ta kontakt med oss her eller ringe oss. Vi har opprettet et eget kontaktpunkt for kunder som er berørt. Du kan nå oss på tel: 21 49 71 42 eller på epost: kundeservice@elvia.no

Vi vil ogsĂĄ sende ut informasjon til deg pĂĄ epost og/eller sms.

Våre tanker går til de berørte.

Ofte stilte spørsmål og svar

Dersom du ikke kan flytte hjem, ikke vet når du kan flytte hjem igjen eller boligen din mest sannsynlig er ubeboelig i tiden fremover, anbefaler vi at du tar kontakt med oss. Så hjelper vi deg med å finne en løsning.

Vi har opprettet egne kontaktpunkter for deg som er berørt på Gjerdrum. Ring på 21 49 71 42 eller send mail til kundeservice@elvia.no. Merk gjerne eposten ved å skrive «Gjerdrum» i emnefeltet. Åpningstider er kl mandag til fredag 09.00-16.00.

Mange har nettleie og strøm på samme faktura og den kommer i hovedsak fra strømleverandøren. Derfor anbefaler vi at du tar kontakt med ditt forsikringsselskap for å få dekket kostnader for strøm og nettleie frem til du kan flytte hjem igjen.

Inntil videre fryser vi inkassosaker hos deg som er berørt av skredet.

Hvis du opplevde at strømforbruket ditt har økt etter at raset gikk, kan det tyde på at vi ikke har kontakt med strømmåleren din og at huset ditt er uten strøm. Når vi ikke har kontakt med strømmåleren din, begynner systemet automatisk å beregne et forbruk. Hvis du har lagt merke til en økning av strømforbruket etter at raset gikk, kan du ta kontakt med oss så kan vi finne ut om boligen din er strømløs eller ikke.

For å se om forbruket ditt plutselig har økt kan du logge deg inn på Min side eller sjekke Elvia-appen.

Jente tegner.

Dine rettigheter ved langvarige strømbrudd

Hvis du opplever å være helt uten strøm i over 12 timer i strekk, kan du ha rett på en økonomisk kompensasjon – men bare hvis strømbruddet skyldes forhold utenfor ditt ansvarsområde.

Elvia-ansatt i strømmast

Hva er egentlig beredskap?

Beredskap er å være best mulig forberedt på eventuelle uønskede hendelser, og ha innarbeidede rutiner og systemer for hvordan de skal håndteres hvis de først oppstår.

Elvia i ekstremvær

Slik jobber vi i ekstremvær

Som regel er det været som har skylden for langvarige strømbrudd her i landet. Ekstremvær kan imidlertid skape livsfarlige forhold, noe som gjør feilretting til et utfordrende og krevende arbeid.