– Vi jobber for at alle skal ha en stabil og sikker strømforsyning

Kunderådgiver Knut (26) synes det har vært spennende å få oppleve fusjonen og sammenslåingen mellom Hafslund og Eidsiva og overgangen til nettselskapet Elvia. Han trives godt i jobben sin.

– I Elvia får jeg jobbet med mange problemstillinger knyttet til strømnettet, energi og samfunn, som er felt jeg interesserer meg for. Jeg får pratet med en rekke forskjellige mennesker og det er alltid artig når man kan gi gode råd eller finne løsninger som gjør kunden fornøyd, sier han.

mannskap i beredskap

Mannskap raskt på plass

– Vi jobber for at alle skal ha en stabil og sikker strømforsyning. Strømnettet er en kritisk infrastruktur som krever at vi har ansatte som overvåker strømnettet alle tider på døgnet i tilfelle noe skulle skje, og at vi har mannskap som kan rykke ut for å utbedre feilen raskest mulig, forklarer han.  

 På spørsmål om hvor raskt de kan ha mannskap på plass i en beredskapssituasjon, svarer han kontant.

Fra noe skjer til vi er på stedet tar det i snitt 33 minutter.

Knut forteller videre at de vanligste årsakene til at beredskap rykker ut er sikringsbrudd, noe som kan forårsakes av fugler som flyr på linjen, lynnedslag eller trær som faller over strømlinjene.

– I perioder vi ser det skal bli ekstremvær som kraftig vind, lyn og torden øker vi bemanningen. Vi gjør da klart utstyr på forhånd, kaller da inn ekstra mannskap – både til å jobbe med feilretting ute i felt og på telefon hos driftssentralen vår, uavhengig av tid på døgnet, for å ta imot henvendelser fra kunden, sier han.

Kunder blir varslet på forhånd

Ved planlagt utkobling eller strømbrudd i høyspentnettet sender vi ut SMS eller e-post til kundene våre. På nettsiden vår har vi også et strømbruddskart som viser hvor det er strømbrudd og planlagte utkoblinger.

– Dersom strømbruddet vises på kartet, er vi allerede på saken med å rette opp feilen, sier han.

Kunder som opplever strømbrudd, ser farlige forhold eller forhold som kan være til hinder for strømforsyningen, oppfordres til å melde fra til vår døgnåpne driftssentral på telefon 22 44 10 40 (Oslo og Viken) og 62 12 30 00 (Innlandet).

Mange fornøyde kunder

– Det blir alltid god stemning når strømløse kunder får strømmen tilbake. Det viser hvor avhengige vi er av å til enhver tid få levert strøm i stikkontakten, sier han.

Og nettopp det jobbes det kontinuerlig med.

– Vi driver befaring av strømlinjer og har for eksempel helikopterbefaring for å inspisere linjer, for å finne potensielle feil og for å kartlegge hvor det trengs linjerydding. I områder vi ikke kan bruke helikopter, for eksempel på grunn av beliggenhet, bebyggelse, husdyr på beite og annet, bruker vi droner i stedet, forklarer han. 

Dette kan du gjøre for å forberede deg på strømbrudd

Knut forteller at det er flere ting kunder selv kan gjøre for å være best mulig rustet ved et eventuelt strømbrudd, som for eksempel å sørge for å ha nok ved eller parafin til oppvarming av boligen.

– Det kan også være smart å ha hermetikk tilgjengelig som ikke er avhengig av å stå i et kjøleskap, samt stearinlys, fyrstikker eller batteridrevne lommelykter for å lyse opp omgivelsene. Disse kan gjerne være LED-lamper som varer lenge, sier han.

I tillegg kan det være smart å ha en batteridrevet radio, slik at du kan følge med på nyheter. Husk også ekstra batterier til de elektriske apparatene. Ved lyn og torden anbefaler vi også at du trekker ut støpsler fra stikkontakter.

– Du skal uansett føle deg trygg på at vi i Elvia jobber kontinuerlig for at du skal ha en stabil og sikker strømforsyning, avrunder Knut.

En kundeservice-medarbeider. Foto

Knut kommer opprinnelig fra Eksingedalen i Vestland fylke. Han har en mastergrad i fornybar energi fra NMBU, og på fritiden er han interessert i sport og friluftsliv.