– Vi jobber for at alle skal ha en stabil og sikker strþmforsyning

KunderÄdgiver Knut (26) synes det har vÊrt spennende Ä fÄ oppleve fusjonen og sammenslÄingen mellom Hafslund og Eidsiva og overgangen til nettselskapet Elvia. Han trives godt i jobben sin.

– I Elvia fĂ„r jeg jobbet med mange problemstillinger knyttet til strĂžmnettet, energi og samfunn, som er felt jeg interesserer meg for. Jeg fĂ„r pratet med en rekke forskjellige mennesker og det er alltid artig nĂ„r man kan gi gode rĂ„d eller finne lĂžsninger som gjĂžr kunden fornĂžyd, sier han.

mannskap i beredskap

Mannskap raskt pÄ plass

– Vi jobber for at alle skal ha en stabil og sikker strĂžmforsyning. StrĂžmnettet er en kritisk infrastruktur som krever at vi har ansatte som overvĂ„ker strĂžmnettet alle tider pĂ„ dĂžgnet i tilfelle noe skulle skje, og at vi har mannskap som kan rykke ut for Ă„ utbedre feilen raskest mulig, forklarer han.  

 PÄ spÞrsmÄl om hvor raskt de kan ha mannskap pÄ plass i en beredskapssituasjon, svarer han kontant.

Fra noe skjer til vi er pÄ stedet tar det i snitt 33 minutter.

Knut forteller videre at de vanligste Ärsakene til at beredskap rykker ut er sikringsbrudd, noe som kan forÄrsakes av fugler som flyr pÄ linjen, lynnedslag eller trÊr som faller over strÞmlinjene.

– I perioder vi ser det skal bli ekstremvĂŠr som kraftig vind, lyn og torden Ăžker vi bemanningen. Vi gjĂžr da klart utstyr pĂ„ forhĂ„nd, kaller da inn ekstra mannskap – bĂ„de til Ă„ jobbe med feilretting ute i felt og pĂ„ telefon hos driftssentralen vĂ„r, uavhengig av tid pĂ„ dĂžgnet, for Ă„ ta imot henvendelser fra kunden, sier han.

Kunder blir varslet pÄ forhÄnd

Ved planlagt utkobling eller strÞmbrudd i hÞyspentnettet sender vi ut SMS eller e-post til kundene vÄre. PÄ nettsiden vÄr har vi ogsÄ et strÞmbruddskart som viser hvor det er strÞmbrudd og planlagte utkoblinger.

– Dersom strĂžmbruddet vises pĂ„ kartet, er vi allerede pĂ„ saken med Ă„ rette opp feilen, sier han.

Kunder som opplever strÞmbrudd, ser farlige forhold eller forhold som kan vÊre til hinder for strÞmforsyningen, oppfordres til Ä melde fra til vÄr dÞgnÄpne driftssentral pÄ telefon 22 44 10 40 (Oslo og Viken) og 62 12 30 00 (Innlandet).

Mange fornĂžyde kunder

– Det blir alltid god stemning nĂ„r strĂžmlĂžse kunder fĂ„r strĂžmmen tilbake. Det viser hvor avhengige vi er av Ă„ til enhver tid fĂ„ levert strĂžm i stikkontakten, sier han.

Og nettopp det jobbes det kontinuerlig med.

– Vi driver befaring av strĂžmlinjer og har for eksempel helikopterbefaring for Ă„ inspisere linjer, for Ă„ finne potensielle feil og for Ă„ kartlegge hvor det trengs linjerydding. I omrĂ„der vi ikke kan bruke helikopter, for eksempel pĂ„ grunn av beliggenhet, bebyggelse, husdyr pĂ„ beite og annet, bruker vi droner i stedet, forklarer han. 

Dette kan du gjÞre for Ä forberede deg pÄ strÞmbrudd

Knut forteller at det er flere ting kunder selv kan gjĂžre for Ă„ vĂŠre best mulig rustet ved et eventuelt strĂžmbrudd, som for eksempel Ă„ sĂžrge for Ă„ ha nok ved eller parafin til oppvarming av boligen.

– Det kan ogsĂ„ vĂŠre smart Ă„ ha hermetikk tilgjengelig som ikke er avhengig av Ă„ stĂ„ i et kjĂžleskap, samt stearinlys, fyrstikker eller batteridrevne lommelykter for Ă„ lyse opp omgivelsene. Disse kan gjerne vĂŠre LED-lamper som varer lenge, sier han.

I tillegg kan det vÊre smart Ä ha en batteridrevet radio, slik at du kan fÞlge med pÄ nyheter. Husk ogsÄ ekstra batterier til de elektriske apparatene. Ved lyn og torden anbefaler vi ogsÄ at du trekker ut stÞpsler fra stikkontakter.

– Du skal uansett fĂžle deg trygg pĂ„ at vi i Elvia jobber kontinuerlig for at du skal ha en stabil og sikker strĂžmforsyning, avrunder Knut.

En kundeservice-medarbeider. Foto

Knut kommer opprinnelig fra Eksingedalen i Vestland fylke. Han har en mastergrad i fornybar energi fra NMBU, og pÄ fritiden er han interessert i sport og friluftsliv.