Behandlingstid for kundeinitierte prosjekter

Omfang og tid varierer med prosjektets kompleksitet og stĂžrrelse.

Behandlingstid for nye saker akkurat nÄ

Elvia opplever for tiden stort pÄtrykk av henvendelser og innmeldte prosjekter som omhandler Þkning i kapasitet eller tilknytning til strÞmnettet. PÄ grunn av det store pÄtrykket vil dere nÄ oppleve lang behandlingstid. Vi har som mÄl Ä redusere behandlingstiden og jobber kontinuerlig med rekruttering og opplÊring av nye folk.

NĂ„r kan man forvente svar?

Vi behandler bÄde henvendelser og prosjekter i den rekkefÞlgen de kommer inn til oss, dog har ulike type prosjekter og henvendelser noe ulik behandlingstid. Enklere henvendelser med tekniske spÞrsmÄl kan man forvente svar pÄ innen 3 uker. Komplekse henvendelser vil ha lik behandlingstid som innmeldte prosjekter. Prosjekter som ikke omhandler Þkning i kapasitet eller tilknytning til strÞmnettet behandles normalt i lÞpet av en ukes tid, men det kan vÊre faktorer som gjÞr at disse ogsÄ tar lengre tid. I Oslo og Viken kan det nÄ ta 1-3 mÄneder fra Elvia mottar en konkret bestilling fra kundens elektroinstallatÞr, til prosjektet fÄr tildelt en saksbehandler. I Innlandet gÄr det fortere.

Hva pÄvirker behandlingstiden?

SÄ fort vi tar tak i saken er det i tillegg til Ä velge teknisk lÞsning og innhente pris pÄ jobben, mange faktorer utenfor Elvias kontroll, som kan pÄvirke behandlingstiden.

  • FĂ„r vi tillatelser fra grunneiere til Ă„ utfĂžre det nĂždvendige arbeidet pĂ„ deres eiendom?

  • Er det spesielle grunnforhold vi mĂ„ ta hensyn til som f.eks. kvikkleire, flomfare, forurensning el?

  • Er det spesielle plante- eller dyrearter vi mĂ„ ta hensyn til?

Har vi kapasitet i nettet pÄ det aktuelle stedet vil det alltid gÄ fortere enn om vi mÄ utfÞre en forsterkning (gjÞre tiltak i nettet for Ä fÄ nok kapasitet).

VĂŠr ute i god tid

Det er viktig at dere sender inn saker til oss i god tid og at en melding er sÄ komplett som mulig for at vi skal kunne behandle den effektivt.

Her kan dere lese om hvilken informasjon som mÄ vÊre med i de ulike meldingene.

Ellers oppfordrer vi til dialog mellom elektroinstallatÞrer/kunde og Elvias nettplanleggere nÄr disse er satt pÄ saken slik at vi sammen kan lÞse saken mest mulig effektivt.

Fra vi bestiller oppdraget tar det ogsÄ litt tid fÞr elektroentreprenÞrene er klar til Ä utfÞre oppdraget. De mÄ bestille utstyr, innhente nÞdvendig dokumentasjon og mobilisere mannskap.

Enkelte stÞrre komponenter som transformatorer, har lang leveringstid pÄ opptil flere uker og mÄneder. For store prosjekter mÄ dette tas med i betraktningen.