Faktura

Har du spørsmål om fakturaen du har mottatt for nettleie? Eller er du kanskje usikker på om det er Elvia eller strømleverandøren din som skal hjelpe deg? Her får du forhåpentligvis svar på det aller meste.

Hvordan du mottar nettleiefakturaen avhenger av hvilken strømleverandør du har. De fleste strømleverandører har en avtale om gjennomfakturering, som betyr at du mottar en samlet faktura fra strømleverandøren din for strøm og nettleie. Er du usikker på forskjellen mellom strøm og nettleie? Her finner du en forklaring. 

Hvis du mottar en samlet faktura for strøm og nettleie fra strømleverandøren din, kan du ta kontakt med din strømleverandør hvis du blant annet lurer på dette: 

  • Endring av fakturaadresse

  • Opprettelse av eFaktura eller AvtaleGiro. Dette kan banken din kan også hjelpe deg me.

  • Betalingsutsettelse eller betalingsavtale

  • Fakturakopi

  • Innbetalingsinformasjon, som for eksempel kontonummer, KID-nummer, beløp og forfallsdato

Hvis du mottar en separat nettleiefaktura fra Elvia, i tillegg til fakturaen fra strømleverandøren din og lurer på følgende kan du ta kontakt med oss:

  • Ønske om å få faktura på e-post

  • Opprettelse av eFaktura eller AvtaleGiro (banken din kan også hjelpe deg med dette). eFaktura-referansen finner du på din faktura.

  • Betalingsutsettelse eller betalingsavtale.

  • Fakturakopi kan du finne på Min side, der finner du også innbetalingsinformasjon.

Hvis du ønsker å endre fakturaadresse, men du har en strømleverandør må du ta kontakt med strømleverandøren din selv om du mottar faktura direkte fra Elvia. Når strømleverandøren din oppdaterer fakturaadressen vil også Elvia få riktig adresse.

Ofte stilte spørsmål og svar

Hvordan kan jeg endre fakturaadresse?

Hvis du har en strømleverandør kan du endre fakturaadressen din ved å ta kontakt med strømleverandøren din. Det er strømleverandøren som eier kundedata, og således kan ikke Elvia som netteier endre denne informasjonen uten beskjed fra strømleverandøren din.

Hvis du ønsker å endre faktureringsmetode fra brev til E-post kan Elvia hjelpe deg, så sant du ikke har en avtale om gjennomfakturering. Ta kontakt med oss hvis du ønsker dette.

Hva er gjennomfakturering?

Gjennomfakturering er en avtale som de fleste strømleverandørene har med nettselskapene. Avtalen går ut på at det er strømleverandøren som fakturerer deg for en samlet faktura for strøm og nettleie, dette for å gjøre det enklere for deg som kunde.

Hvordan kan jeg opprette eFaktura eller AvtaleGiro?

eFaktura eller AvtaleGiro kan du opprette i din nettbank. Hvis du har en avtale om gjennomfakturering må du ta kontakt med strømleverandøren din for å få informasjonen du trenger. Hvis du får nettleiefaktura direkte fra Elvia kan du finne eFaktura-referansen din på fakturaen. For hjelp med selve opprettelsen av eFaktura eller AvtaleGiro anbefaler vi at du tar kontakt med din bank.

Jeg har fått inkasso, hva gjør jeg?

Hvis du har fått inkasso på en nettleiefaktura, kan du kontakte inkassoselskapet for å få informasjon om hvor mye som er totalt utestående. 

Hvis du er tidligere Hafslund Nett-kunde kan du ta kontakt med Solvencia på 21 49 30 00 eller via deres nettsider. 

Hvis du er tidligere Eidsiva Nett-kunde kan du ta kontakt med Kredinor på 21 60 92 00, eller deres nettsider. 

Mangler du originalfakturaen? Da kan du laste ned en kopi på Min side.

Hvorfor står det Fortum Tellier på fakturaen fra Elvia?

Faktura for nettleie betales til Fortum Tellier AS, som håndterer fakturaer på vegne av Elvia AS. Dette gjelder for tidligere Hafslund Nett-kunder. Vi forstår at det kan være forvirrende at det står et ekstra firma på fakturaen, men dette er rett og slett bare fordi det er Fortum Tellier AS som er Elvias fakturaleverandør.