Spørsmål og svar om faktura

Vi har samlet noen spørsmål og svar om faktura. Her finner du svar på blant annet hvordan du kan endre fakturaadresse, hva gjennomfakturering er og hva du kan gjøre hvis du har fått inkasso på en nettleiefaktura.

Hvordan kan jeg endre fakturaadresse?

Hvis du har en strømleverandør kan du endre fakturaadressen din ved å ta kontakt med strømleverandøren din. Det er strømleverandøren som eier kundedata, og således kan ikke Elvia som netteier endre denne informasjonen uten beskjed fra strømleverandøren din.

Hvis du ønsker å endre faktureringsmetode fra brev til E-post kan Elvia hjelpe deg, så sant du ikke har en avtale om gjennomfakturering. Ta kontakt med oss hvis du ønsker dette. 

Hva er gjennomfakturering?

Gjennomfakturering er en avtale som de fleste strømleverandørene har med nettselskapene. Avtalen går ut på at det er strømleverandøren som fakturerer deg for en samlet faktura for strøm og nettleie, dette for å gjøre det enklere for deg som kunde. 

Hvordan kan jeg opprette eFaktura eller AvtaleGiro?

eFaktura eller AvtaleGiro kan du opprette i din nettbank. Hvis du har en avtale om gjennomfakturering må du ta kontakt med strømleverandøren din for å få informasjonen du trenger. Hvis du får nettleiefaktura direkte fra Elvia kan du finne eFaktura-referansen din på fakturaen. For hjelp med selve opprettelsen av eFaktura eller AvtaleGiro anbefaler vi at du tar kontakt med din bank. 

Kan jeg få betalingsutsettelse eller betalingsavtale?

Elvia kan kun hjelpe deg med å tilby betalingsutsettelse eller betalingsavtale hvis du mottar nettleiefakturaen fra oss. Hvis du får en samlet faktura fra strøm og nettleie av din strømleverandør må du ta kontakt med de for eventuell utsettelse eller betalingsavtale. 

Hvor kan jeg se betalingsinformasjon for nettleiefakturaen?

Betalingsinformasjon som kontonummer, KID, beløp og forfallsdato kan du se på Min side, her kan du også finne kopi av originalfakturaen. 

Jeg har fått inkasso, hva gjør jeg?

Hvis du har fått inkasso på en nettleiefaktura, kan du kontakte inkassoselskapet for å få informasjon om hvor mye som er totalt utestående. 

Hvis du er tidligere Hafslund Nett-kunde kan du ta kontakt med Solvencia på 21 49 30 00 eller via deres nettsider. 

Hvis du er tidligere Eidsiva Nett-kunde kan du ta kontakt med Kredinor på 21 60 92 00, eller deres nettsider.

Mangler du originalfakturaen? Da kan du laste ned en kopi på Min side.

Jeg har betalt dobbelt samme faktura to ganger, hva gjør jeg?

Hvis du har betalt samme faktura to ganger med samme kontonummer, KID og beløp blir pengene normalt sett returnert til deg innen noen dager. Hvis du mot formodning ikke skulle få pengene i retur i løpet av noen dager, kan du ta kontakt så vil vi hjelpe deg.

Hvorfor står det Fortum Tellier på fakturaen fra Elvia?

Faktura betales til Fortum Tellier AS, som håndterer fakturaer på vegne av Elvia AS, dette gjelder for tidligere Hafslund Nett-kunder.