Lurt å godkjenne forenkling i eFaktura-ordningen fra 1. desember 2021

eFaktura-ordningen forenkles neste år og gjør det enkelt for deg som kunde å gi en generell aksept for eFaktura fra alle leverandører som tilbyr dette. Det betyr at du kan si "Ja takk til alle" og dermed slippe å inngå avtale med hver enkelt leverandør. Du kan gi din generelle aksept i nettbanken din allerede fra 1. desember 2021.

Fra 15. mai 2022 må kunder som har eFaktura gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker. Dette omtales som "Ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura", avhengig av hvilken bank eller betalingsapp man har. For å fortsatt kunne motta regninger og faktura som eFaktura, er det viktig at kunden aksepterer "Ja takk til alle" i sin nettbank eller betalingsapp.
Dersom aksepten ikke gjennomføres før dette, vil kunder ikke lenger motta eFaktura etter 15. mai 2022. 

Allerede fra 1. desember 2021 kan man gi generell aksept for eFaktura "Ja takk til alle" for å kunne motta regninger fra bedrifter som man tidligere ikke har mottatt eFaktura fra.

Vi oppfordrer alle eFakturakunder til å inngå "Ja takk til alle"-avtale snares mulig. 

eFaktura-løsningen blir enklere

Endringen gjøres for at det skal bli enklere å betale regningene. Med en generell aksept vil man heretter motta eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Det betyr at man ikke lenger må inn i nettbanken for å melde seg på mot de enkelte bedriftene. 

Dette betyr endringen i hovedtrekk:

  • Du må velge «“Ja takk til alle” fra alle» i din betalingsflate. Da vil du kunne få eFaktura fra alle fakturautstedere som tilbyr dette.

  • Har du valgt “Ja takk til alle”, kan bedrifter benytte opplysninger den har om deg, som navn og adresse, eventuelt også mobilnummer og epostadresse, til å søke opp din unike eFakturaadresse og sende deg eFaktura.

  • Dersom du har valgt “Ja takk til alle” er det mulig å få første faktura som eFaktura.

  • Med “Ja takk til alle” samtykke vil alle fakturaer bli sendt til den som er registrert som mottaker på fakturaen. Det er ikke lenger mulig at en annen person kan "eie" avtalen om å motta eFaktura fra bestemte utstedere. Dersom du ønsker at en annen skal motta og behandle fakturaen din, må du avtale det direkte med utsteder eller benytte deg av eventuelle fullmaktstjenester for dette som tilbys i din betalingsflate.

  • Dersom du trekker tilbake samtykket om “Ja takk til alle” ETTER 1.desember 2021, vil alle eFakturaer du mottar stoppes i tjenesten og du vil ikke lenger motta noen eFakturaer.

Spørsmål og svar om ny eFaktura-ordningen

Hvorfor får jeg regning ifra dere i min nettbank/app? Jeg har ikke bedt om dette!

Det betyr at du har gitt et generelt samtykke til eFaktura til din betalingsflate som er tilknyttet tjenesten. eFaktura er en felles tjeneste der nye eFaktura blir synlig i alle betalingsflater du benytter.

Hvordan finner dere meg når dere skal sende eFaktura?

Bedrifter finner deg basert på opplysninger som er meldt inn til eFaktura-tjenesten i forbindelse med din aksept av "Ja takk til alle" (epost, mobil, adresse og fødsels- og personnummer for de som kan behandle dette). Det er derfor viktig at disse opplysningene er korrekt og oppdatert av din nettbankflate. 

Hvordan gir jeg samtykke til "Ja takk til alle"?

Det er banken som innhenter samtykke fra kundene for å endre til "Ja takk til alle", men enkelte banker kan ha valgt å gå for stilltiende samtykke. Dette må du sjekke opp med din bank. 

Kan jeg ha ulik utsendelse på de forskjellige anleggene mine?

Hvis du er registrert med flere anlegg er det dessverre ikke mulig med ulik distribusjonskanal dersom du takker ja til denne avtalen. Alt vil komme som eFaktura. 

Må jeg motta eFaktura ifra dere når jeg har takket ja til denne avtalen?

Nei, du må ikke motta eFaktura ifra oss. Men du må selv gå inn i nettbanken å velge bort oss i avtalen. 

Kan jeg motta eFaktura på vegne av noen andre?

eFaktura vil nå bli sendt til juridisk mottager. Avtalen er personlig og knyttet til personnummer. Du kan derfor ikke motta eFaktura på vegne av andre. Hvis faktura skal sendes til en annen en juridisk mottager må fakturaen sendes i en annen kanal. 

Vil du vite mer om hva endringer i eFaktura-ordninger betyr for deg kan du lese mer på eFaktura.no eller i nettbanken din.