NorgesEnergi slutter med gjennomfakturering for sine privatkunder

Er du privatkunde hos NorgesEnergi vil du fra 1. juni motta to separate fakturaer. For at Elvia skal kunne betale tilbake strømstøtten til NorgesEnergis privatkunder trenger vi riktig kontonummer.

Hva vil dette bety for deg?

Gjennomfakturering er en avtale som de fleste strømleverandørene har med nettselskapene. Avtalen går ut på at det er strømleverandøren som fakturerer deg for en samlet faktura for strøm og nettleie. Den største endringen ved å ikke ha gjennomfakturering er at du vil motta to fakturaer hver måned, en for strøm og en for nettleie. Fakturaene skal betales separat til Elvia og til din strømleverandør. Her kan du lese om forskjellen på strøm og nettleie.

Kontonr for utbetaling av strømstøtte

For at Elvia skal kunne betale tilbake strømstøtten trenger vi ditt kontonummer. Logg inn på Min side med Bank-ID og registrer ditt kontonummer der. Slik går du frem:

  1. Logg inn på Min side

  2. Naviger inn på kundeforholdet ditt, deretter på fanen måler

  3. Nederst på siden, under fakturagrunnlaget ligger det en boks hvor du kan fylle ut kontonummer

  4. Fyll ut, og trykk send inn

Hvorfor har jeg fått en eFaktura fra dere pålydende null kr?

Når støtten fra staten overstiger summen på nettleien resulterer det i et minusbeløp og eFaktura sendes derfor ut pålydende null kr. Du trenger ikke å godkjenne eller gjøre noe som helst med eFakturaen i nettbanken, pengene vil utbetales til kontonummeret som står på originalfakturaen rundt forfallsdato. Selve fakturaen finner du på Min side eller Elvia-appen. Dersom kontonummeret på fakturaen er feil må du logge inn på Min side for å oppdatere det så fort som mulig.

 Kontakt Elvia hvis det gjelder  

  • Ønske om å få nettleiefaktura på e-post 

  • Betalingsutsettelse eller betalingsavtale på nettleiefaktura 

  • Fakturakopi. Dette finner du på Min side.  

  • Endre kontonummer for utbetaling fra Elvia 

  • Ved spørsmål om forbruk. På Min side har du full oversikt over ditt eget forbruk  

Kvinne sitter ved bordet med ipad og logger inn på elvia.no

Bruk BankID for å logge inn på Min side. Her får du full oversikt over ditt forbruk.

Endre fakturaadresse og kontaktinformasjon? 

Det er strømleverandøren som eier kundedata, og dermed kan ikke Elvia som netteier endre denne informasjonen uten beskjed fra strømleverandøren din. 

Hvis du ønsker å endre fakturaadresse, telefonnummer eller e-post, må du ta kontakt med strømleverandøren din, selv om du mottar faktura direkte fra Elvia.

Når strømleverandøren din oppdaterer endringene, vil også Elvia få riktig opplysninger.

Flytte? 

Oppsigelse av strøm og nettleie gjør du ved å ta kontakt med din nåværende strømleverandør. Når de registrerer en oppsigelse hos seg, vil også nettleieavtalen din bli sagt opp automatisk. 

Strømpriser 

Alle spørsmål knyttet til strømprisene og fakturaen du har fått fra strømleverandør skal rettes direkte til strømleverandør.  

Mitt forbruk

Trenger du hjelp til å forstå forbruket ditt på Min side? Her finner du en steg-for-steg beskrivelse som forhåpentligvis gjør deg litt klokere på strømforbruket ditt.

Faktura

Har du spørsmål om fakturaen du har mottatt for nettleie? Eller er du kanskje usikker på om det er Elvia eller strømleverandøren din som skal hjelpe deg? Her får du forhåpentligvis svar på det aller meste.

HAN-porten

Ønsker du detaljert informasjon om strømforbruket ditt? Vil du styre strømforbruket ditt bedre? Da kan det være en idé å bestille åpning av HAN-porten på strømmåleren din.