Kom i gang med sanntidsmåleren

På denne siden finner du svar på spørsmål om oppsett av sanntidsavleseren EcoMonitor fra HARK Technologies

Ofte stilte spørsmål og svar

Jeg har mottatt en sanntidsmåler fra dere. Hvordan kommer jeg i gang?

Hvis du ikke har gjort det allerede må du bestille åpning av HAN-porten. Dette kan ta litt tid. For å åpne HAN-porten kan du logge inn på Min side og bestille dette. 
I esken du fikk sanntidsavleseren i fulgte det med en bruksanvisning. Følg stegene for å sette opp avleseren. Du kan også finne bruksanvisningen på denne siden.

Jeg har ikke mottatt sanntidsavleser

I forkant av piloten kjørte vi en rekrutteringskampanje via Facebook. Her var det 251 som meldte seg på og av disse var det 200 som kvalifiserte til å motta en gratis sanntidsavleser. Dersom du ikke er en av disse 200, mottar du heller ikke sanntidsavleser.

Sanntidsavleser er sendt til alle som skal få i uke 43, men vi ser at det er en del forsinkelser i leveransene. Dersom du har fått beskjed om at du skal motta sanntidsavleser fra oss er den mest sannsynlig på vei. Du kan også ta kontakt med oss på telefon, mail eller chat dersom du er usikker.

Må sanntidsavleseren kobles til strøm?

Sanntidsavleseren trenger ikke strømforsyning når de er i bruk, men den trenger litt ekstra strøm når man setter dem opp første gang (før man plugger de i måleren), derfor er det en USB-kabel med i esken. Denne brukes bare når du setteropp avleseren, før man har koblet den i måleren, og ikke når man har den koblet i strømmåleren. Da kobler man bare nettverkskabelen i HAN-porten.

Måleren min er plassert i kjelleren. Kan jeg bruke HAN-porten?

I noen tilfeller vil AMS-måleren være installert utenfor boligen din, Bor du for eksempel i blokk kan det være at den står i fellesgarasjen eller i gangen. Dette kan noen ganger føre til problemer kommunikasjon mellom AMS og tilleggsutstyr som for eksempel en sanntidsavleser. Hvis dette er tilfellet må du selv finne alternative løsninger for dette. Det kan dessverre ikke vi hjelpe deg med.

På denne siden kan du finne tips til ulike løsninger og sikkerheten rundt dette.

Jeg sliter med Wifi-tilkobling til sanntidsavleseren

Generelt vil feilen for de fleste når det gjelder dette være at sanntidsavleseren er avhengig av at man bruker 2,4 GHz Wi-Fi. Dette er det mest vanlige, men noen rutere har både 2,4 GHz og 5GHz tilgjengelig, og dersom du av en eller annen grunn har slått av 2,4 GHz nettet, vil du ha problemer med å koble til avleseren. Sjekk derfor om du har slått på 2,4 GHz nettet på ruteren.

En annen grunn til at du sliter med WiFi-tilkobling kan være at nettverksnavnet ditt inneholder æ, ø eller å. Hvis det er tilfellet kan du prøve å bytte navn på nettverket ditt, og forsøke på nytt.

Hvis ingen av disse tingene fungerer kan du ta kontakt med oss i Elvia. Bor du i Innlandet kan du sende mail til kundesenter@elvia.no eller ringe 02424. Bor du i Oslo eller Viken kan du sende mail til pilot@elvia.no eller ringe 21897569.

Du kan også ta direktekontakt med HARK.

Finnes det noe API som kan brukes?

HARK Technologies er leverandør av sanntidsmåleren. HARK har planer om å hente nettleiepriser fra Elvias nettariff-API, og gjøre det tilgjengelig i sin løsning. Dette kommer på plass om ikke altfor lenge.