Elvia inviterte ASKO til et samarbeidsprosjekt om fleksibilitet

Fleksibilitet er et viktig tema for oss i Elvia. StrÞmforbruket i Norge har aldri vÊrt hÞyere enn det er nÄ, og folk fÄr stadig flere «dingser» som kobles til strÞmnettet, som for eksempel et Þkende antall elbil-ladere.

VÄrt samfunnsoppdrag som nettselskap er Ä sÞrge for billigst mulig transport av strÞm. Hvis vi ikke undersÞker potensialet i fleksibilitet i strÞmnettet, kan vi heller ikke vite om vi lÞser samfunnsoppdraget vÄrt pÄ en skikkelig mÄte.

Asko – en naturlig samarbeidspartner for Elvia

– For oss var ASKO en naturlig samarbeidspartner. De ligger lang fremme nĂ„r det gjelder bĂŠrekraft og fokus pĂ„ miljĂž, og produserer blant annet egen strĂžm via enorme solcellepaneler pĂ„ byggene deres, sier Tor Westby StĂ„lsett i FoU og Forretningsutvikling i Elvia.

Tor Westby StÄlsett, Elvia

Tor Westby StÄlsett, Elvia

Prosjektet fikk navnet Flexlab:ASKO. HovedformĂ„let med samarbeidsprosjektet var Ă„ teste handel med fleksibilitetsprodukter pĂ„ markedsplassen NODES – altsĂ„ Ă„ teste ut fleksibilitet i praksis.

– Hypotesen vĂ„r er at nettselskapene kan lĂžse oppdraget sitt billigere og bedre mĂ„te ved Ă„ utnytte kundens evne til Ă„ justere og flytte forbruket sitt. Det er dette som kalles forbrukerfleksibilitet, forklarer StĂ„lsett.

Solceller pÄ taket - ASKO Vestby

(Bilde: Lars Erik Olsen/Asko)

Var ikke vanskelige Ă„ be med i prosjektet

– Da invitasjonen til Ă„ bli med i prosjektet kom fra Elvia, ble vi Ăžyeblikkelig interesserte. Fleksibilitet er noe vi jobber mye med. Hvis man kan bruke mindre strĂžm, samtidig som man kutter kostnader ved hjelp av ny teknologi, sĂ„ er det en fordel for alle, sier Lars Erik Olsen i ASKO.

Lars Erik Olsen, ASKO

Lars Erik Olsen, ASKO

ASKO er en stor aktÞr som blant annet transporterer matvarer langs veiene i Norge. Med en egen vindmÞllepark i Rogaland og solcellepaneler pÄ alle bygg, produserer ASKO nok strÞm til Ä kunne kalle seg klimanÞytrale. ASKO i Vestby har alene 30 000 kvadratmeter solcellepaneler pÄ taket.

– Vi har eiere og en ledelse som ikke bare prater, men som ogsĂ„ handler, sier Olsen.

Han forteller videre at det neste mÄlet er nullutslippstransport og at de allerede har kjÞpt inn flere elektriske lastebiler. ASKO jobber ogsÄ med Ä etablere en elektrisk ferge mellom Moss og Horten, som er Norges mest trafikkerte bilferge.

– MĂ„let er Ă„ frakte mat i trailere over fjorden utslippsfritt, sier han.

Økt innsikt rundt temaet fleksibilitet

Prosjektet Flexlab:ASKO, som nÄ er avluttet, har gitt Þkt innsikt hos bÄde Elvia og ASKO nÄr det gjelder fleksibilitet. Det handler om Ä utvikle lÞsninger som kan fÞre til en smartere bruk av eksisterende infrastruktur i strÞmnettet.

– Temaet fleksibilitet er pĂ„ ingen mĂ„te ferdig utforsket. Vi kommer til Ă„ jobbe videre med bĂ„de kompetanseutvikling og pilotering innenfor denne tematikken, avslutter Tor Westby StĂ„lsett i Elvia.

Elbuss som lader.

Innen 2030 skal Oslo kun ha elbusser - slik hjelper Elvia Kommunen

Om fÄ Är kan vi reise helt utslippsfritt med kollektivtransport i Oslo. I front for den nye bussrevolusjonen stÄr Ruter, med god hjelp fra Elvia.

Elvia bruker en liten sensor fra Disruptive Technologies

SmÄ smarte sensorer hjelper Elvia med Ä overvÄke strÞmnettet

Ved hjelp av verdens minste trÄdlÞse sensorbrikker, utviklet av det norske teknologiselskapet Disruptive Technologies, overvÄker Elvia stadig flere komponenter i strÞmnettet.

Forbruk og sparing

De aller fleste bruker strÞm hjemme hos seg selv uten Ä tenke noe sÊrlig over forbruket. Men med stadig flere apparater og elektroniske dingser rundt oss kan det lÞnne seg Ä vÊre bevisst pÄ husholdningens strÞmforbruk.