SpÞrsmÄl om vÄr merkevare

Vi har samlet noen spÞrsmÄl og svar om vÄr merkevare, Elvia. Alt fra hvem vi er, hvorfor Hafslund Nett og Eidsiva Nett har fusjonert, hva det betyr for deg som kunde og hvordan du kommer i kontakt med oss.

Hva er Elvia og hva gjĂžr dere?

Elvia er Norges nyeste nettselskap og har ansvar for forsyning av strÞm til ca. 2 millioner kunder i Innlandet, Viken og Oslo. Vi sÞrger for at du er pÄ i hverdagen gjennom Ä drifte og vedlikeholde strÞmnettet.

Hvis du Þnsker Ä bli bedre kjent med oss kan du lese mer om oss og vÄrt samfunnsoppdrag pÄ denne siden.

Hva betyr Elvia?

Elvia bestÄr av ordene el og via. Navnet forteller at vi hver eneste dag forsyner over 2 millioner nordmenn med elektrisitet - vi sÞrger for at du er pÄ i en elektrisk hverdag. Her kan du lese mer om hvem vi er og hva vi gjÞr. 

Hvorfor bytter dere navn til Elvia?

I siste halvdel av 2019 ble det bestemt at Eidsiva Nett og Hafslund Nett skulle slÄs sammen. Dermed ble det naturlig at det nye selskapet fikk et nytt navn.

Samtidig er det endringer i regelverket for nettselskaper og strÞmselskaper. I Norge finnes det 124 nettselskaper og 113 strÞmleverandÞrer. Mange av disse har samme eier, navn og logo, noe som kan vÊre forvirrende for kundene. PÄ bakgrunn av dette har Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) bestemt at fra 1. januar 2021 kan ikke nettselskapene og strÞmleverandÞr ha samme navn og logo. 

Vi i Elvia tror dette er et bra og viktig steg, slik at vi kan bli et tydeligere selskap for deg som er kunde hos oss. Vi ser pÄ dette som en mulighet til Ä bygge bedre kjennskap og kunnskap til det vi driver med, hvorfor vi gjÞr det og 

Hvordan kommer jeg i kontakt med Elvia?

Du kan ogsÄ kontakte oss pÄ chat eller telefon 02424. Du kan ogsÄ ta kontakt med oss pÄ sosiale medier som Facebook eller fÞlge oss pÄ LinkedIn.

PÄ denne kontaktsiden finner du oversikt over alle kontaktpunkter til oss avhengig av hva du lurer pÄ. Vi hjelper deg gjerne!

Hva betyr sammenslÄingen av Hafslund Nett og Eidsiva Nett for meg som kunde?

For deg som er tidligere Hafslund Nett og Eidsiva Nett kunde betyr det at du nÄ forholder deg til Elvia nÄr du har spÞrsmÄl om nettleie, strÞmnettet, opplever strÞmbrudd eller Þnsker Ä Äpne HAN-porten. 

Blir det endringer i kundeinformasjonen min?

Det blir ingen endringer i din kundeinformasjon. Ditt mÄlernummer, kundenummer og mÄlepunkt-ID vil vÊre det samme som tidligere. 

Hvordan gÄr dere frem for Ä erstatte Hafslund Nett- og Eidsiva Nett-navnet og logoer med Elvia?

Elvia-navnet, med ny logo og grafisk profil, vil erstatte logoene til Hafslund Nett og Eidsiva Nett pÄ alle steder der disse finnes i dag. Alt fra skilting pÄ bygg, arbeidsklÊr, nettsider og vÄre kanaler i sosiale medier vil fremstÄ i ny drakt i lÞpet av 2020. Samtidig er vi ogsÄ opptatte av at endringene gjÞres pÄ en fornuftig, kostnadseffektiv og bÊrekraftig mÄte.

I forbindelse med navnebyttet mÄ det gjÞres en rekke endringer i IT-systemene til Hafslund Nett og Eidsiva Nett. Disse vil bli gjort gradvis og med utgangspunkt i hva som er hensiktsmessig for deg som kunde.

Hvor mye har denne utviklingen av Elvia-merkevaren kostet? 

Det nye navnet Elvia og det er byrÄet ANTI  som har bistÄtt oss i utvikling av nytt navn og visuell identitet. Navneendringer i denne skalaen er ikke billig og det har vi sett flere eksempler pÄ de siste Ärene med merkevarer som VY og Equinor. 

Vi vil selvfÞlgelig gjÞre sÄ mye vi kan for Ä holde kostnadene nede, men vi tror det vil koste mellom 20 til 40 millioner kroner. Dette tilsvarer mellom 10 til 20 kroner per kunde. Dette er da kostnader som omfatter alt fra Ä bytte ut Hafslund Nett og Eidsiva Nett navnet og loger med det nye Elvia navnet overalt hvor det dukker opp. Alt fra skilting pÄ bygg, brev, nettside og arbeidstÞy. Vi er opptatt av at endringene som skal gjÞres blir gjort pÄ en kostnadseffektiv og bÊrekraftig mÄte. Vi vil forsÞke Ä finne muligheter for Ä redusere svinn, Þke digitalisering og redusere kostnader. 

Her kan du bli kjent med den nye merkevaren vÄr.

Blir det endringer i nettleieprisen nÄ som Hafslund Nett og Eidsiva nett har blitt Elvia?

Inntil videre vil det ikke bli noen endringer i nettleieprisen og du som er kunde mÄ forholde deg til de prisene du hadde som Hafslund Nett- eller Eidsiva Nett-kunde. Grunnen til at dette er at Hafslund Nett og Eidsiva Nett har ulike tilnÊrminger til pris- og tariffstruktur og dette er et omrÄde det vil ta tid Ä fÄ pÄ plass en felles lÞsning for. Du kan lese mer om pris- og tariffstruktur pÄ denne siden.

Jeg vet ikke om jeg er tidligere Hafslund Nett eller Eidsiva Nett kunde – hva gjþr jeg?

Hvis du bor i Oslo eller Viken er du i hovedsak tidligere Hafslund Nett-kunde, mens hvis du holder til pÄ Innlandet er du tidligere Eidsiva Nett-kunde.

Hvis du fortsatt er usikker pÄ hvor du har vÊrt kunde kan du ta kontakt med oss, sÄ hjelper vi deg med Ä finne ut av dette. 

Vil min AvtaleGiro og/eller eFaktura-avtale fortsatt vÊre aktiv? 

Din avtalegiro, uavhengig av om du var kunde av Eidsiva Nett eller Hafslund Nett tidligere, vil fortsatt vĂŠre aktiv. Det betyr at du ikke behĂžver Ă„ gjĂžre noen endringer i nettbanken din.

FÄr jeg fortsatt nettleie og strÞm pÄ samme faktura? 

Du fÄr fortsatt nettleie og strÞm pÄ samme faktura hvis din strÞmleverandÞr har gjennomfakturering. PÄ denne siden kan du lese mer om faktura.

MÄ jeg bytte strÞmmÄler? 

Nei, du behÞver ikke Ä bytte strÞmmÄler selv om vi har blitt et nytt nettselskap. Eidsiva Nett og Hafslund Nett brukte samme type strÞmmÄler (Aidon). Ler mer om AMS-mÄlere nettsidene til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)

Hvordan sikrer Elvia strÞmnettet i forbindelse med koronaviruset? 

Elvia driver med kritisk infrastruktur, og har dÞgnbemanning med ansatte som overvÄker strÞmnettet hele tiden. Det skal vi selvsagt fortsette Ä gjÞre nÄ som Norge og mange nordmenn er i en spesiell situasjon pÄ grunn av koronoa. Derfor er vi ogsÄ i lÞpende dialog med myndighetene.

By lyser opp kvelden.

VĂ„rt strĂžmnett

Elvia er ansvarlig for drift, vedlikehold og utbygging av strÞmnettet i Innlandet, Viken og Oslo. Vi sÞrger for at over 2 millioner mennesker er koblet pÄ strÞmnettet hver dag.

StrĂžmlinjer i solnedgang.

NĂžytralitetsprinsippet

Elvia er underlagt krav fra myndighetene om nĂžytral opptreden, men hva vil dette si for deg som kunde?