Faktura

Har du spørsmål om fakturaen du har mottatt for nettleie? Eller er du kanskje usikker på om det er Elvia eller strømleverandøren din som skal hjelpe deg? Her får du forhåpentligvis svar på det aller meste.

To fakturaer?

Dersom din strømleverandør har avtale om gjennomfakturering, vil du få nettleie og strøm på samme faktura.

Forskjell på strøm og nettleie

Fakturakopi

På Min side får du oversikt over ditt kundeforhold og kan se fakturakopi/fakturaunderlag.

Gå til Min side

Strømleverandør?

Lurer du på hvem som er din strømleverandør? Da kan du logge inn på Min side eller sjekke i nettbanken din.

Logg inn på Min side

Faktura

For fakturarelaterte spørsmål og informasjon om kontonummer, fakturaadresse og innbetalingsinformasjon.

En eller to fakturaer?

Hvordan du mottar nettleiefakturaen avhenger av hvilken strømleverandør du har. 

  • Gjennomfakturering: Samlet faktura for strøm og nettleie.
  • Ikke gjennomfakturering: Separate fakturaer for strøm og nettleie.

Kontonummer og fakturaadresse

  • Kontonummer: Finnes på fakturaen i nettbanken, på Min side eller i Elvia-appen.
  • Endre kontonummer: Gjør dette på Min side.
  • Endre fakturaadresse: Ta kontakt med strømleverandøren din, og Elvia oppdateres automatisk.

Fakturakopi og innbetalingsinformasjon:

Finn fakturakopier og innbetalingsinformasjon på Min side eller i Elvia-appen.

Jeg har betalt dobbelt - samme faktura to ganger, hva gjør jeg?

Hvis du har betalt samme faktura to ganger med samme kontonummer, KID og beløp blir pengene normalt sett returnert til deg innen noen dager. Hvis du mot formodning ikke skulle få pengene i retur i løpet av noen dager, kan du kontakte oss på "chat" nede i høyre hjørne, ringe oss på telefon 02024 eller skrive til oss.

Strøm og strømstøtte

For spørsmål om strømstøtte, gjennomfakturering og strømpriser.

Lavere strømpris gir lavere strømstøtte

Strømstøtten beregnes ut fra den gjennomsnittlig markedspris (elspotpris Nord Pool) time for time i det lokale prisområdet boligen din tilhører. Det vil si at støtten ikke blir beregnet ut i fra den avtalen du har med din strømleverandør. Du kan oppleve at strømstøtten er lavere enn normalt etter en måned med lave strømpriser. Du kan følge med på spotprisen og strømstøtten i Elvia-appen og på Min side. Les mer om regjeringens strømstøtte her.

Hva er gjennomfakturering?

Gjennomfakturering er en avtale som de fleste strømleverandørene har med nettselskapene. Avtalen går ut på at det er strømleverandøren som fakturerer deg for en samlet faktura for strøm og nettleie. Den største forskjellen ved å ikke ha gjennomfakturering er at du mottar to fakturaer hver måned, en for strøm og en for nettleie. Her kan du lese om forskjellen på strøm og nettleie.

Viktige datoer og frister

For fakturaens datoer, forfallsdato og betalingsrelaterte frister.

Fakturadato og forfallsdato

Alle fakturaer har en forfallsdato. Hvis du er usikker på noe rundt betalingen, finner du innbetalingsinformasjon som KID-nummer og beløp på fakturaen.

Strøm og nettleie på samme faktura?

Hvis du får én samlet faktura fra strømleverandøren din, kan du kontakte strømleverandøren ved spørsmål om endring av fakturaadresse, betalingsutsettelse eller fakturakopi.

Nettleiefaktura fra Elvia?

Hvis du mottar en separat nettleiefaktura fra Elvia, kan du ta kontakt med oss for å få faktura på e-post, betalingsutsettelse eller fakturakopi.

Måler

For feilregistrering av måler og strømmålernummer.

Er du registrert på riktig strømmåler?

Vi oppdager stadig tilfeller hvor kunder er registrert på feil strømmåler. Dette innebærer at du betaler for en nabo sitt strømforbruk, og ikke ditt eget. Slik finner du ditt målernummer.

Inkasso

For spørsmål rundt stengt strøm og inkasso.

Strømmen er stengt på grunn av inkasso

Hvis strømmen er stengt på grunn av ubetalte fakturaer som har gått til inkasso, så kontakter du inkassobyrået. Dette gjør du hvis strømmen blir stengt.