Ingen strøm i boligen
Strømmen har gått i deler av boligen
Det kan være mange årsaker til strømbrudd. I blant er det planlagt utkobling fordi det skal utføres vedlikehold på strømnettet, men oftest henger det sammen med uvær, kraftig vind, lyn og torden. Finner du ikke et registrert strømbrudd i strømbruddskartet, og du har utelukket feil på eget anlegg, kan du kontakte våre døgnåpne driftsentraler på 22 44 10 40 (Oslo / Viken) eller 62 12 30 00 (Innlandet).
Her har du en enkel sjekkliste ved strømbrudd.
1. Er strømbruddet kun hos deg?
For å finne ut hva som kan være årsaken til strømbruddet, bør du starte med å se om naboen din også har mistet strømmen. Har det kun skjedd hos deg må du undersøke om det skyldes en feil på det elektriske anlegget ditt.
Gå til sikringsskapet og sjekk hovedsikringen. Hvis du har automatsikringer, skal bryteren vende opp eller proppen være trykket inn. Har du derimot skrusikringer eller patronsikringer bør disse skiftes fordi de gjør det vanskelig å se om det er brudd. Sjekk om inntakssikringene er intakte. De finner du enten på loft, i kjeller eller utvendig vegg – der kabel eller luftledning kommer inn i huset.
Sjekk også om jordfeilbryteren har slått ut. Hvis du ikke kan slå den på igjen kan du prøve å slå av alle sikringer før du setter bryteren på igjen. Slå deretter på én og én sikring til du eventuelt finner kursen med feil. Undersøk hvilke apparater som får strøm fra den kursen, og se om en av disse kan være årsaken til at sikringen har gått.