Planlagt utkobling

For at du som kunde skal oppleve så stabil strømforsyning som mulig frem til ditt hjem, utfører vi kontinuerlig arbeid i strømnettet. Ved planlagte utkoblinger er vi nødt til å koble ut strømmen mens arbeidet pågår.

Vi har mange forskjellige typer arbeid som må gjøres i strømnettet. For at montørene som sikrer strømforsyningen frem til din husstand skal ha trygge arbeidsforhold må vi fra tid til annen koble ut strømmen. Eksempler på arbeid som krever at vi kobler ut strømmen kan være oppgradering av transformator, omlegging fra luftlinje til kabel eller utskiftning av andre anleggsdeler.

Mann som sjekker varsel fra Elvia om planlagt utkobling på mobilen. Han sitter i stuen med hunden sin

Du får varsel om planlagt utkobling 2-14 dager i forveien. Det kan være lurt å legge det inn i kalenderen og planlegge.

Hvor lenge blir strømmen borte?

Hvor lenge strømmen blir borte ved planlagte utkoblinger varierer ut i fra arbeidet som må gjøres. Du skal få beskjed før vi gjennomfører planlagte utkoblinger. I SMS-en eller e-posten du mottar vil du få informasjon om hvor lenge strømmen skal være borte. Denne SMS-en sendes ut 2-14 dager i forveien. Vi sender ikke ut påminnelse, så vi oppfordrer deg til å legge dette inn i kalenderen din, slik at du ikke glemmer det og for at du kan planlegge den strømløse perioden i forkant. En sjelden gang oppstår det situasjoner som gjør at det den planlagte utkoblingen må avlyses, eller at det tar lenger tid enn varslet.

Hvis du er strømløs når du leser dette, kan du gå inn og se om du finner informasjonen du er ute etter i vårt strømbruddskart.

Slik forbereder du deg på en planlagt utkobling

  • Husk å skru av brannfarlige apparater som kokeplater, stekeovn og lignende slik at de ikke skrur seg på igjen når strømmen kommer tilbake.

  • Hold kjøleskap og fryser lukket. Det tar 10-30 timer før temperaturen i en full fryser stiger fra -18 grader til -12 grader. Jo mindre varer du har i fryseren, jo fortere vil temperaturen stige.

  • Sørg for å lade opp mobil og annet oppladbart utstyr.

  • Nå som mange blir oppfordret til å ha hjemmekontor på grunn av covid-19 vil det være lurt å tenke på alternative måter for å ha tilgang til internett. Alternativer for dette kan være å koble PC-en opp mot telefonen, altså dele internett. Man kan også gå til anskaffelse av en bærbar ruter, også kalt "wifi i lomma". Dette får du tak i hos operatører som for eksempel Telenor og Telia.

  • Hvis det er kaldt ute bør du tenke på alternative oppvarmingskilder som for eksempel vedfyring og gass. Husk å vær oppmerksom på eventuell brannfare.

  • Hvis det er mørkt ute kan det være lurt å finne frem lommelykter og passe på at du har batterier som både fungerer og som passer.

  • Hvis garasjeporten går på strøm kan det være lurt å åpne den før strømmen kuttes.

Har jeg krav på kompensasjon? 

Hvis den planlagte utkoblingen fører til at du er strømløs i mer enn 12 timer kan du ha krav på kompensasjon for langvarig strømbrudd.

Spørsmål om den planlagte utkoblingen?

Hvis du ikke fikk svar på det du lurte på i denne artikkelen, eller ved å sjekke strømbruddskartet, kan du ta kontakt med våre døgnbemannede driftssentraler. Holder du til på Innlandet kan du ringe på 62 12 30 00. Hvis du bor i Oslo eller Viken kan du ringe på 22 44 10 40. Når du ringer ringer inn er det fint om du har referansenummeret som sto i varslingen tilgjengelig slik at vi kan hjelpe deg så raskt som mulig.

Ofte stilte spørsmål og svar

Vi anbefaler at du logger inn på Min side og dobbeltsjekker at du står registrert med riktig og oppdatert kontaktinformasjon. Du kan også send oss en henvendelse med mobilnummeret du ønsker varselet sendt til.

Vi forstår at det er utrolig dumt å være uten strøm når du er avhengig av hjemmekontor. Samtidig er vi nødt til å gjøre jobben vår; vedlikeholde og drifte strømnettet. Når vi gjennomfører planlagte utkoblinger er det fordi vi ser at det må gjøres for å for eksempel unngå større feil som potensielt kan føre til større og lengre strømbrudd. Det vil vi unngå.

Vi har gjort noen endringer i hvordan og når vi utfører planlagte utkoblinger under pandemien. Her finner du mer informasjon om planlagte utkoblinger og noen tips til hjemmekontor uten strøm.

Hvis du er avhengig av å ha strøm på grunn av helse eller andre grunner, anbefaler vi at du går til anskaffelse av nødstrøm eller en alternativ strømkilde. Mer informasjon om nødstrøm finner du på denne siden.

Vi må foreta planlagte utkoblinger også under koronapandemien for å sikre at det ikke oppstår større feil og lange strømbrudd. Grunnen til at vi må koble av strømmen er for at våre mannskaper kan jobbe sikkert. Les mer om hvordan vi gjennomfører planlagte utkoblinger under pandemien.

Kunder som blir berørt får informasjon på SMS. SMS-en blir sendt ut 14-3 dager før den planlagte utkoblingen. Vi anbefaler derfor at du legger det inn i din kalender, da vi ikke sender ut påminnelse dagen før eller samme dag. Derfor er det viktig at du logger inn på Min side og dobbeltsjekker at vi har riktig kontaktinformasjon til deg.

Varselet blir sendt ut 3-14 dager før en planlagt utkobling, men stort sett 3-5 dager før. VI sender ikke ut varsel dagen før. Derfor anbefaler vi at du legger inn dette i kalenderen din, slik at du ikke glemmer det og kan planlegge de strømløse timene i forkant.