Spørsmål om stenging?
Hvis stenging kan medføre fare for liv, helse eller betydelig tingskade, eller dersom du har innsigelser mot grunnlaget for stengingen tar du direkte kontakt inkassoselskapet som behandler slike henvendelser på vegne av Elvia.
Gjelder det stenging i Oslo/Viken, kontakt Lowell på telefon 23 17 10 20 eller e-post.
I Innlandet er det Kredinor som sender stengevarsler/purringer på vegne av Elvia. Har du spørsmål til saker i Innlandet, kontakter du Elvias kundeservice på telefon 02024.
Stenging av strømmen for privatkunder
Nettselskapenes rett til å stenge strømmen er lovregulert i Justisdepartementets forbrukerkjøpslov.
Nettselskapet kan stenge privatkunders anlegg hvis kunden ikke betaler skyldig nettleie innen en gitt betalingsfrist.
Anlegget ditt vil ikke bli stengt dersom du betaler innen fire uker regnet fra den dato stengevarselet ble sendt.
Stenger ikke ved ekstrem kulde eller faresituasjoner
Stenging kan kun foretas ved vesentlig betalingsmislighold, men kan ikke skje hvis det er fare for liv, helse eller betydelig tingskade, eller hvis du har begrunnelse for innsigelser mot grunnlaget for stengingen.
Priser og vilkår for stenging og gjenåpning
Vi gjør oppmerksom på at det vil påløpe kostnader i forbindelse med stenging og gjenåpning av et anlegg.
Stenging og gjenåpning | |
---|---|
Pris | |
kr (inkl. mva) | 2000 kr |
kr (ekskl. mva) | 1600 kr |
Betalingsproblemer
Privatpersoner med betalingsproblemer kan etter Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen, kap. 4 ha rett til økonomisk støtte. Ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor hvis du lurer på noe rundt dette.
Stenging av strømmen hos bedrifter og næringskunder
For næringskunder gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, men "Standard nettleievilkår for næringskunder". Stenging vil derfor være aktuelt to uker etter at stengevarsel er sendt ut.