Gode rÄd hvis kunden skal montere ladesystem for elbil

NĂ„r det skal etableres ladeanlegg for elbil i borettslag, sameier eller enebolig kan kunden dra fordel av Ă„ installere smarte og fremtidsrettede lĂžsninger.

Smarte ladesystemer er bĂŠrekraftig

I mange tilfeller er det store fordeler ved Ä benytte seg av smarte ladesystemer. Smarte ladesystemer kan mÄle hvor mye av kapasiteten som er tilgjengelig, og sÞrge for Ä fordele ladingen utover dÞgnet til tider der belastningen er lav.

Ved Ä utnytte sikringen optimalt med et laststyringssystem kan man unngÄ Ä mÄtte Þke hovedsikring som kan utlÞse nÞdvendig bytte av stikkledning og forsterkning i strÞmnettet frem til ladeanlegget.

Forklaring med effekttopper - viser hvorfor det er viktig Ă„ tenke laststyring ved etablering av ladeplasser i fellesanlegg.

Forklaring med effekttopper - viser hvorfor det er viktig Ă„ tenke laststyring ved etablering av ladeplasser i fellesanlegg.

Lading av elbil i enebolig

Å fordele lasten utover dĂžgnet kan bidra til at kunden kan greie seg med en mindre hovedsikring, noe som i mange tilfeller vil kunne innvirke pĂ„ anleggsbidraget kunden mĂ„ betale. I de fleste tilfeller vil kunden kunne greie seg med den hovedsikringen som allerede er der dersom smarte ladesystemer benyttes. Uten laststyringssystemer krever NEK 400 at elbillader dimensjoneres med samtidighetsfaktor 1.

Smarte funksjoner som tilbys i forskjellige ladesystem er blant annet styring av lading etter strÞmpris, lading ved sammenligning av mengde strÞm pÄ elbilbatteri, kapasitet tilgjengelig pÄ hovedsikringen og tidsinnstillinger.

Lading av flere elbiler, for eksempel i borettslag

Å fordele lasten utover dĂžgnet pĂ„ ladeboksene som er koblet til anlegget kan bidra til at borettslaget kan greie seg med en mindre hovedsikring, noe som i mange tilfeller vil kunne innvirke pĂ„ anleggsbidraget kunden mĂ„ betale.

Dersom et borettslag skal etablere ladeplass for flere elbiler, vil det vĂŠre naturlig Ă„ etablere anlegg med laststyringssystem. Anlegget kan da utnyttes bedre ved Ă„ dimensjonere hovedsikringen med samtidighetsfaktor da det mest sannsynlig ikke er behov for at alle elbilene lades samtidig. I noen tilfeller kan det vĂŠre tilstrekkelig med ned til 10 prosent av total ladestrĂžm for elbilene.

Smarte funksjoner som tilbys i forskjellige ladesystem er blant annet styring av lading etter strÞmpris, lading ved sammenligning av mengde strÞm pÄ elbilbatteri, kapasitet tilgjengelig pÄ hovedsikringen og tidsinnstillinger.

Spesielle funksjoner der mer enn Ă©n elbil skal lades er eksempelvis system med rettferdig fordeling av ladestrĂžm etter behov eller betalingssystem for rettferdig fordeling av utgifter for hver bruker der bruker betaler for eget forbruk.