– Folk flest lurer på hvordan de kan redusere strømforbruket

Mikael Indseth (25) synes det er spennende å møte kunder i forskjellige kanaler. Det gjør han som kunderådgiver i Elvias kundesenter på Hamar, både på telefon, chat og i sosiale medier.

Han er opprinnelig fra Askim, men bor nå i Elverum sammen med sin samboer og en liten chihuahua som lyder navnet Taco.

– Chihuahua er jo en meksikansk hunderase, så det passer ganske godt, sier han med et smil.

Mikael begynte som kunderådgiver i Elvia i februar 2021, så oppstarten var med hjemmekontor. Noe han synes fungerte veldig bra fra første stund.

– Jeg jobbet vel i Elvia i et halvt år før jeg traff noen kollegaer fysisk. Likevel var det som vi alltid hadde kjent hverandre, sier han.

Stor variasjon i henvendelser til Elvias kundesenter

– Mange lurer rett og slett bare på hva nettleie er og hvilken rolle vi i Elvia har. Det er jo mange som har vært kunde hos oss i lang tid uten å vite hvem vi er. Vi får for eksempel flere henvendelser fra kunder som lurer på hvorfor vi fakturerer dem.

Han forteller videre at de mange medieoppslagene om ekstremt høye strømpriser i det siste har gjort folk generelt mer bevisste på hva som er nettleie og hva som er strøm, og at nettleien gjelder transporten av strømmen frem til boligen din, samt drift og vedlikehold.

– Nå om dagen lurer flest på forbruk, og hva de kan gjøre for å redusere det. Vi får også mange henvendelser om regjeringens strømstøtte, ettersom vi har fått oppdraget med å håndtere denne ordningen. Det er mye jobb å sjekke kontonummeret til kunder, og ikke minst sørge for at alle som har rett på støtten får den, sier han.

– Men vi får mange rare henvendelser også. Folk vil også returnere både komfyrer og kjøleskap. Vi har til og med fått spørsmål om røntgenbildene er klare, ler han.

En viktig og givende jobb

– Jeg synes selv jeg har en givende jobb. Først og fremst er det stoltheten av å være en del av Elvia og bidra til det viktige samfunnsoppdraget vi har, nemlig å bringe strøm trygt og effektivt hjem til folk. Men det er også det å være tilstede og være til hjelp på telefon, chat og i sosiale medier. Dessuten er arbeidsmiljøet vårt helt fantastisk, og det er kanskje det aller beste, sier han.

Mikael Indseth elvia portrett

Mikael forteller at han har blitt veldig glad i jobben sin på den relativt korte tiden.

På opp fordring om å komme med noen smarte tips til kundene, svarer Mikael.

- Hvis du vil ha detaljert informasjon om strømforbruket ditt og dermed kunne styre det bedre, kan det være smart å bestille åpning av HAN-porten, som er en egen utgang på strømmåleren din. Du kan da få tilgang til nyttig forbruksdata som kan hjelpe deg å redusere forbruket ditt. Dette krever imidlertid at du kobler på egnet tilleggsutstyr.

Han legger også til den største strømtyven i en bolig er oppvarming, så hvis man klarer å spare et par grader gir det utslag på strømregningen. Her har du noen gode tips til hvordan du kan spare strøm.

– Et annet godt tips er å følge oss på sosiale medier, spesielt på Facebook. Der legger vi jevnlig ut relevant og nyttig informasjon basert på henvendelsene vi får, avslutter kunderådgiver Mikael Indseth i Elvia.