Hvorfor stenger vi strømmen din?

Denne vinterens usedvanlig høye strømpriser har gjort det vanskelig for mange å få endene til å møtes. Skulle du ha problemer med å betale strømregningen din, er det viktig at du tar kontakt med din strømleverandør for å unngå stenging av strøm hjemme hos deg.

Hvis du ikke har en avtale med en strømleverandør og ikke betaler strømregningen din over tid, kan du fra 1. mars 2022 risikere at strømmen til boligen din stenges. Du vil imidlertid få et varsel om stenging av strøm minimum fire uker før strømmen stenges, slik at du har tid til å finne en løsning. For næringskunder, kan strømmen stenges på 14 dagers varsel.

Elvia har som nettselskap leveringsplikt

Dersom du misligholder en avtale med en strømleverandør og avtalen blir sagt opp, har vi i Elvia likevel leveringsplikt av strøm til boligen din. Leveringsplikt er ment som en midlertidig strømleveranse inntil du har fått på plass en avtale med en strømleverandør.

Skylder du mer enn 3000 kroner i strøm, ekskludert renter, eller ikke har betalt de tre siste strømregningene, kan vi i Elvia stenge strømmen hjemme hos deg.

Stenging av strøm skjer ikke dersom:

  • det er kaldere enn minus fem grader

  • når det er spedbarn på adressen

  • når personer under 18 år er alene hjemme

  • du er over 80 år

  • det er fare for liv og helse eller tingskade

Ta kontakt i god tid

Vi i Elvia er behjelpelige og kan bidra til å finne gode og fleksible løsninger for de som trenger det. Har du imidlertid en aktiv strømavtale, er det strømleverandøren din du skal kontakte ved alle fakturaspørsmål. Uansett er det viktig at du tar kontakt før det er for sent, slik at du unngår å oppleve utkobling av strøm.

I Elvia-appen kan du holde full oversikt over strømforbruket ditt.

Har du problemer med å betale? Ta kontakt med oss, så finner vi en løsning sammen.

Mann med lommelykt i sikringsskapet. Foto

Strømmen er stengt, hva gjør jeg?

Blinker måleren rødt? Da er måleren mest sannsynlig stengt. Enten fordi vi ikke har registrert kunde på anlegget, eller så har vi ikke registrert at fakturaer er betalt.

Kvinne som ser på fakturabeskrivelse for nettleie. Foto

Stenging av strøm ved manglende betaling

Privatkunder har fire ukers frist før vi stenger strømmen, men bedrifter har kun to uker.