Faktura

Har du spørsmål om fakturaen du har mottatt for nettleie? Eller er du kanskje usikker på om det er Elvia eller strømleverandøren din som skal hjelpe deg? Her får du forhåpentligvis svar på det aller meste.

Hvordan du mottar nettleiefakturaen avhenger av hvilken strømleverandør du har. De fleste strømleverandører har en avtale om gjennomfakturering, som betyr at du mottar en samlet faktura fra strømleverandøren din for strøm og nettleie. Er du usikker på forskjellen mellom strøm og nettleie? Her finner du en forklaring. 

Se faktura-underlag med nettleie og strømstøtte på Min side og i Elvia-appen

Far skal hjelpe sønnen med å forstå strøm- og nettleie.

Lavere strømpris gir lavere strømstøtte

Strømstøtten beregnes ut fra den gjennomsnittlig markedspris (elspotpris Nord Pool) time for time i det lokale prisområdet boligen din tilhører. Det vil si at støtten ikke blir beregnet ut i fra den avtalen du har med din strømleverandør. Du kan oppleve at strømstøtten er lavere enn normalt etter en måned med lave strømpriser. Du kan følge med på spotprisen og strømstøtten i Elvia-appen og på Min side. Les mer om regjeringens strømstøtte her.

Har du fått faktura på 0 kr?

Når støtten fra staten overstiger summen på nettleien resulterer det i et minusbeløp og eFaktura sendes derfor ut pålydende null kr. Du trenger ikke å godkjenne eller gjøre noe som helst med eFakturaen i nettbanken, pengene vil utbetales til kontonummeret som står på originalfakturaen rundt forfallsdato. Selve fakturaen finner du i nettbanken, på Min side eller i Elvia-appen.

Kontonummer

Kontonummeret står på fakturaen din som du finner i nettbanken, på Min side eller i Elvia-appen. Hvis kontonummeret på fakturaen er feil, kan du endre dette på Min side.

Dersom du får strøm og nettleie på samme faktura må du kontakte din strømleverandør for å oppdatere kontonummeret.

Strøm og nettleie på samme faktura?

Hvis du mottar en samlet faktura for strøm og nettleie fra strømleverandøren din, kan du kontakte din strømleverandør hvis du lurer på noe av dette: 

  • Endring av fakturaadresse

  • Betalingsutsettelse eller betalingsavtale

  • Fakturakopi

  • Innbetalingsinformasjon, som for eksempel kontonummer, KID-nummer, beløp og forfallsdato

Nettleiefaktura fra Elvia?

Hvis du mottar en separat nettleiefaktura fra Elvia, i tillegg til fakturaen fra strømleverandøren din og lurer på følgende kan du ta kontakt med oss:

  • Ønske om å få faktura på e-post

  • Betalingsutsettelse eller betalingsavtale.

  • Fakturakopi kan du finne på Min side, der finner du også innbetalingsinformasjon.

Hva er gjennomfakturering?

Gjennomfakturering er en avtale som de fleste strømleverandørene har med nettselskapene. Avtalen går ut på at det er strømleverandøren som fakturerer deg for en samlet faktura for strøm og nettleie. Den største forskjellen ved å ikke ha gjennomfakturering er at du mottar to fakturaer hver måned, en for strøm og en for nettleie. Her kan du lese om forskjellen på strøm og nettleie.

Endre fakturaadresse

Hvis du ønsker å endre fakturaadresse, men du har en strømleverandør må du ta kontakt med strømleverandøren din selv om du mottar faktura direkte fra Elvia. Når strømleverandøren din oppdaterer fakturaadressen vil også Elvia få riktig adresse.

Strømmen er stengt på grunn av inkasso

Hvis strømmen er stengt på grunn av ubetalte fakturaer som har gått til inkasso, så kontakter du inkassobyrået. Dette gjør du hvis strømmen blir stengt.

Står du registrert på riktig strømmåler?

Vi oppdager stadig tilfeller hvor kunder er registrert på feil strømmåler. Dette innebærer at du betaler for en nabo sitt strømforbruk, og ikke ditt eget. Slik finner du ditt målernummer.

Dame ved radiator. Foto

Strømstøtte for høye strømpriser

Strømstøtteordningen skal hjelpe husholdninger med å håndtere ekstraordinære høye strømpriser.

Ofte stilte spørsmål og svar

Hvis du har en strømleverandør kan du endre fakturaadressen din ved å ta kontakt med strømleverandøren din. Det er strømleverandøren som eier kundedata, og således kan ikke Elvia som netteier endre denne informasjonen uten beskjed fra strømleverandøren din.

Hvis du ønsker å endre faktureringsmetode fra brev til e-post kan Elvia hjelpe deg, så sant du ikke har en avtale om gjennomfakturering. Ta kontakt med oss på "chat" nede i høyre hjørne, ring oss på telefon 02024 eller skriv til oss.

Når støtten fra staten overstiger summen på nettleien resulterer det i et minusbeløp og eFaktura sendes derfor ut pålydende null kr. Du trenger ikke å godkjenne eller gjøre noe som helst med eFakturaen i nettbanken, pengene vil utbetales til kontonummeret som står på originalfakturaen rundt forfallsdato. Selve fakturaen finner du på Min side eller Elvia-appen.

Hvis kontonummeret på fakturaen er feil, kan du endre dette på Min side.

Dersom du får strøm og nettleie på samme faktura må du kontakte din strømleverandør for å oppdatere kontonummeret.


Gjennomfakturering er en avtale som de fleste strømleverandørene har med nettselskapene. Avtalen går ut på at det er strømleverandøren som fakturerer deg for en samlet faktura for strøm og nettleie, dette for å gjøre det enklere for deg som kunde.

eFaktura eller AvtaleGiro kan du opprette i din nettbank. Hvis du har en avtale om gjennomfakturering må du ta kontakt med strømleverandøren din for å få informasjonen du trenger. Hvis du får nettleiefaktura direkte fra Elvia kan du finne eFaktura-referansen din på fakturaen. For hjelp med selve opprettelsen av eFaktura eller AvtaleGiro anbefaler vi at du tar kontakt med din bank.

Hvis du har fått inkasso på en nettleiefaktura, kan du kontakte inkassoselskapet for å få informasjon om hvor mye som er totalt utestående. 

Kontakt Lowell23 17 10 00 eller via deres nettsider. 

Mangler du originalfakturaen? Da kan du laste ned en kopi på Min side.

Elvia kan kun hjelpe deg med å tilby betalingsutsettelse eller betalingsavtale hvis du mottar nettleiefakturaen fra oss. Hvis du får en samlet faktura fra strøm og nettleie av din strømleverandør må du ta kontakt med de for eventuell utsettelse eller betalingsavtale. 

Betalingsinformasjon som kontonummer, KID, beløp og forfallsdato kan du se på Min side, her kan du også finne kopi av originalfakturaen. 

Hvis du har betalt samme faktura to ganger med samme kontonummer, KID og beløp blir pengene normalt sett returnert til deg innen noen dager. Hvis du mot formodning ikke skulle få pengene i retur i løpet av noen dager, kan du kontakte oss på "chat" nede i høyre hjørne, ringe oss på telefon 02024 eller skrive til oss.